Een domeinnaam versus meerdere
Met het opstarten van een bedrijf of website heb je een hoop keuzes, allereerst voor welk domeinnaam je gaat gebruiken. Wat voor techniek je gaat gebruiken voor het opzetten van de website en hoe jij de content voor je ziet van de website. In dit artikel zetten we even de schijnwerper op de keuze tussen 1 domeinnaam, of juist voor meerdere. Laten we beginnen!
Meerdere domeinnamen om te beginnen was een strategie die voornamelijk een aantal jaar geleden toegepast werd. Met een hoofddomeinnaam werd niet uitsluitend gewerkt, maar er werd voornamelijk gewerkt met meerdere domeinnamen die beschikbaar waren voor specifieke doelen, termen en subniches van jouw bedrijfstak. Bijvoorbeeld een website voor compressors, een aparte website voor de hamers en ga zo maar door. Dit combineerde je met exact match domeinnamen die het keyword erin hadden. Bijvoorbeeld beste hamers, beste compressors en ga zo maar door. Deze techniek werd succesvol gebruikt door een hoop verschillende bedrijven, waaronder ook de grote jongens zoals Coolblue die hier zijn voordeel uit haalde.
De tijden veranderen echter en er zijn een aantal Google updates voor uitgekomen die hier speciaal rekening mee hielden. Google houdt hier niet alleen rekening mee, maar geeft je ook minpunten aan die domeinnamen. Het is namelijk een betere gebruikerservaring in de ogen van Google om in plaats van een groot netwerk op te bouwen van verschillende domeinnamen. Dit onder te brengen naar 1 domeinnaam die niet noodzakelijk geoptimaliseerd is met een keyword in het domeinnaam, maar op de pagina zelf autoriteit heeft voor de specifieke producten of diensten.
De push naar 1 domeinnaam
Met de Google updates die hier dus voor uitgekomen zijn, hebben een hoop bedrijven ook al de overstap gemaakt naar 1 enkel domeinnaam. Met een enkel domeinnaam is de focus van Content, beveiliging en andere zaken ook een heel stuk eenvoudiger. Je hoeft dit namelijk ook niet meer bij te houden voor elke individuele website. Iets wat er nogal eens doorheen kan slippen met een grote portfolio aan websites en domeinnamen.
Met 1 website heb je ook meer tijd voor content creatie die geoptimaliseerd is voor een bepaalde term, of juist meerdere zoektermen. Met tevens de push naar langere format content is dit tevens een gemakkelijke opgave om dit voor een enkele website bij te houden dan voor meerdere. Aangezien je hier anders een hoop verschillende zaken voor dient bij te houden en ook in dient te investeren.
Wanneer wel voor meerdere domeinnamen kiezen?
Nu is natuurlijk de vraag of je überhaupt wel eens voor meerdere domeinnamen wilt gaan kiezen. Voor een ouderwets netwerk op te bouwen raden wij het in ieder geval niet meer aan. Op een gegeven moment ga je met jezelf concurred en werk je jezelf hiermee tegen. Het is echter een andere kwestie als je met andere talen werkt. Wanneer je voor meerdere markten aan de slag wilt gaan dan kan je ervoor kiezen om alles op een .com domeinnaam te zetten. Met een talen plugin zou je dit bijvoorbeeld eenvoudig kunnen doorzetten naar de taal die nodig is.
Om echter losstaande historie op te bouwen kan je er beter voor kiezen om een land extensie erbij te nemen waarvoor je per land kan bekijken welke extensie je nodig zult hebben. Dit geeft naast de Google resultaten ook een voordeel aan de betrouwbaarheid van de website en de uitstraling hiervan. Met het bekendste domeinnaam extensie heb je nu eenmaal een betere kans in andere landen. Waar Nederlanders eerst kijken naar bijvoorbeeld de .nl extensie. Is dit in België eerder .be.
Zo kan je er dus voor zorgen dat jouw website vertaald wordt in andere landen, en je hier aparte historie voor opbouwt in zoekmachines. Iets wat dus een voordeel kan betekenen voor jouw verschillende prioriteiten.Registreer nu jouw domeinnaam of meerdere bij MijnDomeinPartner.nl voor een vaste lage jaarlijkse prijs!