Domeinnaam registreren | Email HostingDomeinnaam registreren | Email HostingDomeinnaam registreren | Email HostingDomeinnaam registreren | Email Hosting

Statistieken binnen de webmail

Statistieken binnen de webmail
MijnDomeinPartner

Statistieken binnen de webmail

Binnen de webmail van MijnDomeinPartner.nl is er een hoop mogelijk. Van uitgebreide email functionaliteit op elk apparaat, het delen van bestanden en je agenda. Tot het inzien van uitgebreide statistieken. In deze blog post behandelen we deze statistieken nog nader.

Binnen een bedrijf heb je een hoop te maken met zakelijke email. Van meerdere collega’s en meerdere contacten kan dit al snel uitlopen. Om hier controle op te kunnen uitoefenen en het opsporen van fouten is het een fijn idee om dit in te kunnen zien in de statistieken. Met een standaard mail account van MijnDomeinPartner.nl is dit niet mogelijk om in te zien van het gehele domein. Met een domein administrator account is dit wel gelijk mogelijk om in te zien. Een domein administrator account is gemakkelijk aan te maken via het control panel. Dit kan bij het aanmaken van het mail account gelijk gebeuren of op een later stadium.  Een normaal mail account zonder de administrator rechten heeft tevens statistieken, echter natuurlijk niet voor het gehele domein of andere accounts. Enkel voor het betreffende email account.

Wat is er allemaal mogelijk om in te zien binnen de statistieken

Er zijn een hoop mogelijkheden bij de statistieken, voornamelijk is dit bedoeld voor de systeem administrators die de taak hebben gekregen om het verbruik na te gaan. Maar de statistieken kunnen ook nuttige inzichten geven in wat er allemaal gebeurd met het email verkeer. 

Zo zijn de volgende zaken mogelijk om te meten en bij te houden: 

Disk Usage 

Schijfruimte verbruik is fijn om bij te houden in de statistieken, zo kan je voorkomen dat gebruikers tegen hun gestelde limiet aanlopen en waar de meeste ruimte in zit. Is dit bijvoorbeeld de bestandsopslag die vol komt te zitten. Of zitten er teveel berichten in de SPAM. Overigens zijn hier dan ook weer regels voor in te stellen om dit automatisch te laten schoonmaken. 

Incoming Messages

Binnenkomende berichten kunnen bijgehouden worden hoeveel dit er zijn en op welke tijdstippen. Zo kan er gecontroleerd worden wanneer het meeste mailverkeer binnenkomt. En hier wellicht op dat tijdstip een extra collega voor inplannen. 

Outgoing Messages

Uitgaande berichten zijn de berichten die verstuurd worden aan klanten en leveranciers. Als er gezette tijden zijn wanneer dit de deur uitgaat dan zie je dit ook hier weer in een net overzicht terug.

Message Bandwidth

De bandbreedte van alle berichten wordt bij elkaar opgeteld en hier is dit in te zien. Zo kan gemakkelijk een wekelijks rapport aangemaakt worden zodat er duidelijk is wat er allemaal verzonden en ontvangen is. 

Bandwidth Overview

 In de bandbreedte overview zie je de connecties waar het meeste mee gebeurd. Dus SMTP in en OUT,  IMAP en POP connecties. We raden in de meeste gevallen aan om met een IMAP connectie in te stellen op lokale machines. Dit om de recentste berichten te garanderen op elk apparaat. 

Greylisted Connections

Verdachte connecties kunnen hier worden ingezien, dit kan dan verder opgepakt worden in de verdere instellingen om hier acties aan vast te hangen.

Incoming Spam

SPAM is en blijft helaas een realiteit van het email verkeer. We doen er alles aan om zo min mogelijk last te hebben met onze SPAM filtering. In de uitgebreide SPAM rapportage zie je hoeveel er binnen komt en hoeveel er geblokkeerd wordt. Ook in de acties die hieraan vast hangen. Zo kan een SPAM bericht direct naar een andere folder zoals de ongewenste berichten worden weggeschreven.

Throttled Messages

Berichten die in bulk worden verzonden of niet direct aangeboden konden worden zijn hier in te zien. Met behulp van het tijdstip is dan vervolgens te achterhalen welk bericht dit is. En hoe dit op te lossen is door opnieuw aan te bieden. 

SMTP In Sessions

De binnenkomende SMTP connecties kunnen hier in een helder format ingezien worden. Zo kan bekeken worden waar wat binnenkomt.

SMTP Out Sessions

De uitgaande SMTP sessies zijn hier in te zien. Op die manier kan gekeken worden wat er binnenkomt en op welke manier.

IMAP Sessions

In de IMAP sessies is direct in te zien welke connecties waarnaar gemaakt worden. Zo kan je controleren welke apparaten een connectie maken naar de IMAP server. En dus berichten binnenhalen op welke apparaten. Handig om te controleren of een connectie tot stand kan komen.

POP Sessions

POP sessies zijn de binnenkomende mail die ook gelijk lokaal gedownload worden. Deze manier van connectie raden wij vaak af voor veel doeleinden. Dit kan echter nog wel het geval zijn op sommige oudere Outlook instanties.

Viruses Caught

Met de ingebouwde Virus beveiliging van MijnDomeinPartner.nl wordt er hier direct bekeken wat er wordt tegengehouden, en kan er op die manier nagegaan worden waar de probleemgevallen zitten. Beveiliging is een item wat ook op de email zeer belangrijk is. Het kost maar een verkeerde klik om een hoop narigheid binnen te halen. 

Statistieken en uitgebreide rapportage

Je ziet dus dat er een hoop mogelijk is om bij te houden, van het alledaagse zakelijke email verkeer tot jouw persoonlijke email accounts. Meer dan dat je dit zult hebben met andere oplossingen voor de mail. Dit geeft een systeem beheerder de tools die nodig zijn om problemen voor te zijn. En meer controle te kunnen uitoefenen op je email en organisatie.

De Webmail van MijnDomeinPartner.nl is ook zeer stabiel en veilig, zo wordt er zeer veel aandacht besteed aan het sneller maken van de omgeving in de verschillende browsers. En de beveiliging kan zelfs zo aangescherpt worden dat er twee factor authenticatie aangezet kan worden. Op die manier hou je de mail accounts veilig voor iedereen op de werkvloer.

Nog verdere vragen over de statistieken of de mail van MijnDomeinPartner.nl? Neem dan even contact op met een van onze collega’s op de online chat. Neem nu jouw email pakket af!